بسم الله الرحمن الرحیم

تبیین اساسنامه جدید حزب الله

حزب‌الله اساسنامه خود را مورد تجدیدنظر قرار داد و متن اساسنامه جدید را سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله طى کنفرانس خبرى قرائت نمود.

این اساسنامه داراى یک مقدمه و سه فصل است، که در فصل اول، نقدى بر اوضاع جهان و تسلط غرب و آمریکا بر آن و برنامه‌هاى استعمار در منطقه ارائه شده است و سعى شده بر اساس آن توجیه کند که چرا مقاومت اولویت اصلى حزب‌الله است.

در فصل دوم به "لبنان" اختصاص یافته و حزب‌الله سعى کرده تمام ابعاد داخلى و خارجى خود را در همین فصل بگنجاند، به این معنى که فعالیت‌هاى حزب‌الله در کشورهاى عربى و کشورهاى اسلامى و با سایر کشورهاى جهان بر اساس مصالح و منافع ملى است.

 اما با این حال این امر یک استثنا دارد و آن هم آرمان فلسطین است. حزب‌الله در اساسنامه جدید خود یک فصل مستقل را به آرمان فلسطین اختصاص داده است ، زیرا قضیه فلسطین و دشمنى اسرائیل به همراه مقاومت، یک قضیه ماهیتی واحدى براى حزب‌الله به حساب مى‌آید. در مقدمه اساسنامه جدید حزب‌الله بیان شده موفقیت‌ها و نتایجى که مقاومت به دست آورده و جایگاهى که حزب‌الله نه تنها در لبنان بلکه در منطقه یافته و در مقابل ناکامى‌هاى استکبار جهانى و در راس آن ایالات متحده در خاورمیانه و شکست برنامه‌هاى آنها در جهان و منطقه، مى‌بایستى در اساسنامه حزب‌الله منعکس شود و تجدید نظر بر اساسنامه حزب‌الله از همین باب بوده است.

در مقدمه تاکید شده حزب‌الله
به مسیر خود در مبارزه با استکبار جهانى ادامه خواهد داد. در فصل اول این اساسنامه در مورد سلطه غرب و ضرورت بیدارى ملت‌ها، به چهره کنونى استکبار جهانى و در راس آنها ایالات متحده که در سرمایه‌دارى وحشى کارتل‌هاى انحصار طلب جهانى نمود یافته که باعث تقابل تمدن‌ها و تنش‌هاى فرهنگى در جوامع بشرى شده است استعمار با ایجاد تفرقه در جهان تلاش مى‌کند، نظام تک قطبى جهان به رهبرى ایالات متحده را تثبیت کند و در مقابل ما باید امکانات نظامى خود را نه تنها به عنوان یک توان بازدارنده بلکه به عنوان یک نیروى فعال و مؤثر بنا کرده و تقویت کنیم. در فصل دوم این اساسنامه به لبنان به عنوان مهد حزب‌الله اعتراف شده و در نتیجه هر نوع جدایى و فدرالى در این سرزمین را رد کرده و بر عادل و توانا و قوى بودن دولتى که بر این سرزمین حاکم است، تاکید شده است. در بخش دیگر اسرائیل را یک تهدیدى دائمى براى لبنان معرفى مى کند که در مقابل این تهدید دائمى، باید همواره آماده و هشیار بود.

 و تاکید کرده که مقاومت اولویت اصلى حزب الله در آزاد سازى سرزمینها بوده و هست، ولى در عین حال بیان شده که این آزاد سازى مقدمه اى براى تاسیس حکومتى کارآ و نهادهاى آن است که همه آنها شرط اساسى براى ساختن وطن مى باشد. در این اساسنامه تاکید شده که در سایه وجود اسرائیل به عنوان یک تهدید دائمى، باید به دنبال ساختار دفاعى باشیم که در برابر هر تجاوزى هم از مقاومت مردمى و هم از دفاع ملى ارتش استفاده کند. در بخش دیگرى از این فصل تاکید شده که سیستم حکومتدارى فرقه اى، مانع اصلى پیشرفت لبنان است که در میثاق طائف ، ضرورت برچیدن این سیستم مورد تاکید قرار گرفته و است و بدین جهت پیش بینى شده که باید هیات ملى بوجود بیاید و براى برداشتن این سیستم فرقه اى تلاش کند. ولى تا زمانى که فرقه گرایى از سیستم حکومتى حذف نشده، باید دموکراسى توافقى و اجماعى ، شیوه مورد اعتماد در حکومتدارى باشد. در این فصل، موضع حزب الله در مورد پناهندگان فلسطینى ساکن لبنان و وضعیت اسفبار معیشتى آنها تبین شده و در مورد روابط لبنان با کشورهاى عربى و اسلامى بر مسئله وحدت و تفرقه زدایى به عنوان یک اصل و قاعده همیشگى و دائمى تاکید شده است.

 در این اساسنامه جدید ، روابط حزب الله با جمهورى اسلامى ایران برخلاف اساسنامه قدیم، در چهارچوب روابط لبنان با کشورهاى اسلامى بیان شده است و تاکید شده که لبنان در این روابط باید از هر فرصتى که مى تواند به نقاط قوت لبنان تبدیل شود، به نحو احسن استفاده نماید. در مورد روابط بین المللى تاکید شده که مهمترین عامل تنش در جهان و منطقه ، برنامه هاى آمریکا در منطقه بوده ولى در مقابل حزب الله خواستار توازن و استقرار و امنیت جهانى مى باشد. فصل سوم به قصیه فلسطین اختصاص یافته و در آن بر جاودانه بودن قضیه فلسطین در مقابل اشغالگرى صهیونیزم تاکید شده است و در بخش دیگرى، قدس و مسجد الاقصى و جایگاه آن در نزد حزب الله و مسلمانان تبین شده است.

و در بخش دیگرى مبارزات مسلحانه مردم فلسطین را مشروع دانسته بلکه آنرا حق ملت فلسطین بر مى شمارد. و تاکید شده که حزب الله همواره در کنار ملت فلسطین ایستاده است.