بسم الله الرحمن الرحیم

 نماز و عبادت ام المصائب حضرت زینب (علیها سلام) 

 

 نماز با ولایت

حضرت زینب(علیها سلام) آن چنان محبتی نسبت به برادر بزرگوار خویش امام حسین(علیه السلام) داشت که روزی چند بار برای دیدار و زیارت او می رفت تا حدی که هنگام نماز اول وقت خدمت برادر می رسید و به آن کعبه مقصود نگاه کرده،‌ او را زیارت می نمود، سپس برای نماز برمی خاست .

 

شب در عبادت، روز در روزه

محمد غالب شافعی گوید :

حضرت زینب(علیها سلام) از بزرگترین زنان اهل بیت(علیهم السلام) حسباً و نسباً‌ و بهترین سیده طاهرات که صاحب روح عظیم و اهل تقوی و آیینه سرتا پا نمای مقام رسالت و ولایت می باشد .

او را به بهترین سبکی که نمونه مکارم اخلاق بود پرورش و تربیت کردند . او از سرچشمه غیبی نوشید تا در آیات فصاحت و بلاغت از آیات بزرگ الهی گشت .

حضرت زینب(علیها سلام) در حلم و کرم و بصیرت در امور سیاست، مشهور خاندان بنی هاشم و عرب گشت و بین جمال و جلال و سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت جمع کرد، او      شب ها در عبادت بود و روزها در روزه و معروف به اهل تقوی بود .

 

 بی نظیر در تقوی و عبادت

حضرت زینب(علیها سلام) این معلمه آسمانی از بزرگترین مربیان عالم بشریت است و از مهمترین مادران جامعه انسانیت – این مخدره در آغوش نبوت و در گاهواره امامت و ولایت در محل نزول و مهبط وحی نشو و نما یافت .

در فضایل انسانی بی نظیر و ممتاز بود، در صبر و شکیبایی و حلم و زهد و تقوی و فصاحت و دانش و فضیلت و منقبت عبادت و انقطاع از خلق، عزت نفس و مناعت طبع یکتا و بی همتا بود .

 

 توحید زینب(علیها سلام)

حضرت زینب(علیها سلام) هنگامی که کودک بودند، در دامن پدر می نشست، حضرت علی(علیه السلام) با مهربانی و عطوفت به او کلام یاد می داد، روزی حضرت علی(علیه السلام) فرمودند: « ای نور دیده! بگو یک » حضرت فرمودند، سپس فرمودند: « بگو دو » حضرت زینب(علیها سلام) ساکت شد !

فرمود: « ای نور دیده من! بگو .»

حضرت زینب(علیها سلام) فرمودند: « پدر جان! زبانی که به گفتن یکی گردش کرد، چگونه کلمه دو تا را بر زبان بیاورد »

حضرت علی(علیه السلام) او را به سینه چسباند و بوسید .

 

 تفسیر قرآن

در ایامی که امیر مؤمنان علی(علیه السلام) در کوفه بودند، حضرت زینب(علیها سلام) در خانه خود برای زن ها تفسیر قرآن می نمود . یکی از روزها تفسیر « کهیعص » می فرمود، در این میان حضرت علی(علیه السلام) وارد خانه شد و فرمود: « ای نور دیده من! این رمزی است بر مصیبتی که بر شما عترت پیامبر(صلی الله علیه و آله) وارد می شود»

سپس حضرت علی(علیه السلام) گوشه ای از مصایب کربلا را بیان فرمودند و حضرت زینب(علیها سلام) گریستند .

 

 اوج نماز شب زینب(علیها سلام)

امام سجاد(علیه السلام) فرمودند:

« در ظهر عاشورا هنگامی که پدرم برای وداع با اهل خیام سوی خیمه گاه آمد،‌ در وداع با حضرت زینب(علیها سلام) اینگونه فرمودند:

یا اُختاهُ الا تَنسینی فی ناقِلَةِ اللّیلِ؛ خواهرم ! مرا در نماز شب خود فراموش مکن .

 

تقید به نوافل در شداید

مرحوم بیرجندی در کتاب شریف کبریت احمر می فرماید: در بعضی از مقاتل معتبر نقل شده است که : حضرت سجاد(علیه السلام) فرمود: « پس از تمامی مصایب که در ظهر عاشورا و پس از آن بر عمه ام زینب(علیها سلام) وارد شد،‌ او در مسیر اسارت از کربلا تا شام هیچ گاه نوافل خویش را ترک نکرد .»

 

 نماز شب نشسته

حضرت زینب(علیها سلام) در خضوع و خشوع و عبادت وبندگی وارث مادر و پدر(علیهم السلام) بود . اکثر     شب ها را به تهجد صبح می کرد و دائماً‌ قرآن تلاوت می فرمود .

به گفته بعضی از مورخین که می نویسند : تهجد و شب بیداری زینب(علیها سلام) در تمام عمرش ترک نشد‌، حتی شب یازدهم محرم، با آن همه فرسودگی و خستگی و دیدن مصیبت های دلخراش،‌ حضرت سجاد(علیه السلام) روایت می فرماید که :

« در آن شب دیدم عمه ام در سجاده نشسته و مشغول عبادت است .»

 

غفلت نکردن از عبادت

امام سجاد(علیه السلام) می فرماید: « در یکی از منازل سفر اسارت به سوی شام نگران شدم، دیدم عمه ام نشسته به نماز نافله مشغول است . من سبب این ضعف را پرسیدم، گفت: « سه شب است که سهم طعام خود را به اطفال خردسال می دهم و امشب از نهایت گرسنگی قدرت به پای ایستادن ندارم » زیرا آن مردم بد صفت بسیار بر اهل بیت(علیهم السلام) سخت می گرفتند .

آدرس مطلب :   (منبع : ریاحین الشریعة،‌ ج3،‌ ص 42 - 62 )