بسم الله الرحمن الرحیم

مواضع حضرت آیت الله مصباح یزدی درآستانه انتخابات نهم ریاست جمهوری
اصلح کسی است که دلش بیشتر برای دین بسوزد


رأی دادن به یک شخص یعنی رضایت دادن به برنامه‌ی او و شریک شدن در ثواب و عقابش . باید در حد قدرتم تحقیق کنم . در درجه‌ی اول ببینم چه کسی برای اسلام مفیدتر است ؟ اگر دو نفر خدمتشان به اسلام و بها دادنشان به ارزش‌های اسلامی یکسان بود ،

 بعد ببینم چه کسی به مردم مسلمان بیش‌تر خدمت می‌کند .
 

 

 

آیت‌الله مصباح در آستانه انتخابات نهم ریاست جمهوری در کنار تأکید بر انتخاب کاندیدای اصلح ، ملاک خود برای اصلح بودن یک کاندیدا را میزان پشتیبانی او از دین و ارزش‌های اسلامی عنوان می‌کردند . به عنوان نمونه ،  ایشان  در جمع اعضای جامعه‌ی مهندسین قم چنین گفت :
« امروز نیز باید کسی را انتخاب کنیم که پشتیبان اسلام باشد ، نباید فریب شعارهای انحرافی را بخوریم ... بس است هر چه فریب این شعارها را خوردیم . باید دنبال کسی برویم که واقعا درد دین داشته باشد و پیرو خط امام باشد ؛ دین را باور داشته باشد ؛ نه اینکه آن را فقط شعار و یک آداب و رسوم بداند . این شعار ملی یا فضیلت اخلاقی نیست ؛ بلکه تکلیف شرعی است . واقعا اسلام در خطر است . امام فریاد می‌زد و می‌گفت که من برای اسلام احساس خطر می‌کنم . امروز ما به روشنی می‌بینیم که در جمهوری اسلامی برای اسلام خطر وجود دارد . دیگر فریب نام اسلام و سایر شعارهای سیاسی را نخوریم . خواستار کسی باشیم که واقعا درد دین داشته باشد و بخواهد اسلام ناب را عملی کند ». (1)


وی در جمع اعضای کانون طلوع نیز گفت :
« در میان کاندیداها باید بهترین را انتخاب کرد . بهترین نامزد کسی است که مهم‌ترین دغدغه‌ی او احیای ارزش‌های اسلامی باشد . اگر کسی هزار منفعت دیگر هم داشته باشد ، ولی می‌دانیم که اگر رئیس جمهور شود ارزش‌های اسلامی آسیب خواهد خورد ، رأی دادن به او جایز نیست . هم خودمان نباید رأی بدهیم و هم باید مردم را هوشیار کنیم که رأی ندهند ؛ مگر اینکه امر دائر شود میان او و کسی که بدتر است . باید کسی را برگزید که به دنبال احیای ارزش‌های اسلامی باشد » . (2)
آیت‌الله مصباح یزدی ضمن گلایه از نامزدها که شعارهای خودشان را تنها ایجاد رفاه ، مبارزه با تورم و ... قرار داده و سخنی از احیای ارزش‌های فراموش‌ شده‌ی اسلامی نمی‌گویند ، خاطرنشان کرد :
« مردم متدین باید قبل از اینکه آن‌ها شعارهایشان را بدهند یادشان بیاورند که این گونه شعارها هم ضروری است » . (3)

ایشان همچنین در جمع ناظرین شورای نگهبان در قم چنین گفتند:
« متأسفانه امروز کاندیداهای ریاست جمهوری در شعارهایشان هم ، اسم اسلام را نمی‌برند و وقتی سؤال می‌شود سیاست و برنامه‌ی شما چیست ؟ جواب می‌دهد مبارزه با فقر ، گرسنگی ، تورم ، تبعیض ، اما حمایت از دین و حفظ ارزش‌های اسلامی مطرح نیست ... برای حفظ این نظام باید با تمام وجود بکوشیم و در درجه‌ی اول تا آنجایی که به دست مردم است ، کسانی سرکار بیایند که حافظ دین باشند . در بین کسانی که حافظ دین هستند ، آن وقت ببینیم سایر مزایا را چه کسی بیش‌تر دارد ؛ اما هر چه قدر پول و اقتصاد و صنعت و علم برای شما بیاورند اما دینتان را بگیرند و یا راه به غارت بردن دین را باز بگذارند ، هیچ ارزشی ندارد . ما باید تلاش کنیم جلوی این حملات ناجوانمردانه‌ای که به ارزش‌ها و باورهای اسلامی می‌شود ، گرفته شود . دولتی باید سر کار بیاید که خودش دین داشته باشد و به قول علی (ع) جزو کسانی نباشد که فقط اسمی از اسلام بلد باشند بلکه کسی سرکار بیاید که اعتقاد داشته باشد که احکام اسلام باید اجرا بشود ، یعنی چنین کسی را پیدا کنید ، قبل از اینکه ببینید مدیریت اقتصادی یا مدیریت سیاسی او چگونه است » . (4)


آیت‌الله مصباح در جمع خواهران سپاه خراسان نیز گفت :
« رأی دادن به یک شخص یعنی رضایت دادن به برنامه‌ی او و شریک شدن در ثواب و عقابش . باید در حد قدرتم تحقیق کنم . در درجه‌ی اول ببینم چه کسی برای اسلام مفیدتر است ؟ اگر دو نفر خدمتشان به اسلام و بها دادنشان به ارزش‌های اسلامی یکسان بود ، بعد ببینم چه کسی به مردم مسلمان بیش‌تر خدمت می‌کند . البته دایره‌ی این خدمت وسیع است ؛ برنامه‌ی اقتصادی دارد ، مدیریت ، ابتکار ، تیم بهتر و ... دارد ؟ (5) اینها فاکتورهایی است که می‌تواند در انتخاب یک شخصی اثر بگذارد ، تا بتواند خدمت‌های بهتری بکند » . (6)


ایشان همچنین در جمع فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سره ) گفتند :
« شعار عمومی که همه‌جا به گوش می‌رسد ، تأمین معیشت مردم ، مبارزه با بیکاری و گرانی و ... است . چند کلمه شما شنیدید که باید کسی برگزیده شود که از دین حمایت کند ، ارزش‌های متروک اسلام را احیا و با بدعت‌ها مبارزه کند ؟ شنیدید کسی این حرف را بزند ؟ آنها که بالاخره منافعی دارند حق دارند طبق منطق خودشان ، تلاش کنند کسی سرکار بیاید که منافعشان را تأمین کند ؛ ولی من و شما باید چه کار کنیم ؟ ... مشارکت و حضور در صحنه و رأی دادن ، به تنهایی کافی نیست ؛ بلکه باید به کسی رأی دهیم که بیش از دیگران ، دین را پشتیبانی و مصالح مسلمین را تأمین کند ... آیا این همه خون ریخته شد ، برای همین بود که شکم‌ها آباد شود ؟! باید ببینیم در این کاندیداهایی که مطرح هستند ، چه کسی بیشتر برای اسلام دل می‌سوزاند . خوب بررسی کنیم تا بین خودمان و خدا حجت داشته باشیم ، بعد هم با همه‌ی وجود از او حمایت کنیم » . (7)

آیت‌الله مصباح خطاب به اعضای بسیج دانش‌آموزی نیز گفت :
« باید ببینید چه کسی بیش‌تر برای دین دلش می‌سوزد ، ارزش‌های دین را می‌تواند احیا کند ، آب از جوی رفته را برمی‌گرداند . این را ساده نگیرید ... شورای نگهبان فقط کمک می‌کند تا شما مرحله‌ای را بگذرانید ، کسانی که اصلا صلاحیت اخلاقی و قانونی ندارند ، بریزد دور . ممکن است ده نفر صلاحیت داشته باشند ، شما وظیفه دارید ببینید کدامشان اصلح‌اند ، بیشتر درد دین دارند ، بیشتر درد محرومان دارند ، نه درد خویشانشان . این نکته را باید به دوستانمان تفهیم کنیم تا برسد به دانش‌آموزان به ویژه آنهایی که رأی اولی هستند . اما اگر فقط درصدد این باشیم که نظر یک فرد و یا گروه خاصی را منتقل کنیم و دلمان خوش باشد که داریم اهداف انقلابی را عمل می‌کنیم ، روزی باید هم جواب رفتار خودمان را بدهیم هم تأثیری که در بچه‌های مردم گذاشتیم و آنها را سوق دادیم به یک طرف . باید همه را جواب دهیم و هر انحرافی که پیدا شود ، در نامه‌ی عمل من و شما هم آن انحرافات ثبت خواهد شد » . (8)

ایشان همچنین در حسینیه‌ی عاشقان ثارالله قائم‌شهر در این باره چنین گفتند:
« هر مردمی با هر دین و مرامی مایلند که رئیس‌جمهورشان کارآمد و مدیر باشد اینکه ویژگی اسلامی نیست . ویژگی اسلامی این است که دلسوز دین باشد ، اگر یک جایی به دین آسیب می‌خورد ، شب خوابش نبرد ؛ نه اینکه اهل تساهل و تسامح باشد و همه‌چیز را به بازی بگیرد . منشأ بسیاری از ناهنجاری‌ها ، ضعف ایمان است ؛ ناهنجاری‌هایی که در صحنه‌ی اجتماع ، در اداره‌ها ، در جشنواره‌ها و خیلی جاهای دیگر می‌بینید . اینها در اثر ناکارآمدی و مدیریت نداشتن مسئولان است یا بی‌اعتنایی آنها به ارزش‌های دینی ؟! بنده به عنوان یک وظیفه‌ی شرعی عرض می‌کنم بالاترین وظیفه و واجب‌ترین واجب شما این است که تلاش کنید برای دوره‌ی آینده کسی رئیس‌جمهور شود که درد دین داشته باشد ، نگران باشد از اینکه مبادا ارزش‌های اسلامی ضعیف شود ، و سعی کند آنچه را از دست رفته برگرداند ».(9)

 


 
پی نوشت ها:
[1]- همان ، 7 بهمن 1383 ، ص 12
2- همان ، 21 بهمن 1383 ، ص 2
3- همان
4- همان ، 28 بهمن 1383 ، ص 8
5- البته گروهی از نیروهای اصولگرا معتقد بودند که " اصلح " کسی است که علاوه بر تدین و دلسوزی برای دین ، ویژگی‌هایی از قبیل مدیریت ، کاردانی ، کارآمدی ، کفایت ، عدالت محوری و هوشمندی را با هم داشته باشد و در عین حال دارای برنامه و تیم کاری قوی نیز باشد . آنان معتقد بودند ؛ کسی که از برآیند بیشتری از این ویژگی‌ها برخوردار باشد او " اصلح " است . البته این بدان معنا نیست که همه‌ی این ویژگی‌ها از امتیاز مساوی برخوردار باشند . نتیجه‌ی این دیدگاه آن است که اگر ثابت شد کسی نسبت به سایر کاندیداها دلسوزتر برای دین است اما درصد کمتری از ویژگی‌های دیگر را دارا می‌باشد و در مقابل شخص متدینی حضور دارد که درصد بیشتری از ویژگی‌های دیگر را دارا می‌باشد . این شخص دوم برای بر عهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری کاندیدای اصلح خواهد بود .
6- همان ، 21 اردیبهشت 1384 ، ص 8
7- همان ، 28 اردیبهشت 1384 ، ص 8
8- همان ، 4 خرداد 1384 ، ص 8
9- همان ، 11 خرداد 1384 ، ص 8