بسم الله الرحمن ارحیم

هنرنمایی دست‌های مسئله‌ ساز خاتمی در داخل و خارج

 


گروه سیاسی- سید حامد حجت: خرداد ماه سال 1386، جنجال خبری پیرامون دست دادن خاتمی رییس‌جمهور سابق ایران با زنان ایتالیایی بر سر زبان‌ها افتاد و واکنش‌های مختلف و متناقضی پس از این ماجرا از سوی حامیان خاتمی و شخص وی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایتهای خبری قرار گرفت.

در فیلمی که از آن ماجرا منتشر شد، وی با چندین زن ایتالیایی دست داده و در یکی دیگر از آن فیلم‌ها، خاتمی در کنار خبرنگار نیمه عریان زن یکی از شبکه‌های تلوزیونی ایتالیایی نشسته و با وی مصاحبه کرده بود.

اما واکنش‌های ضد و نقیض پس از این ماجرا، آن‌قدر زیاد بود که توجه همگان را به خود جلب کرد، به گونه‌ای که در اولین واکنش‌ها، دفتر خاتمی با انتشار بیانیه ای فیلم ها را مونتاژ شده خواند و اصل این ماجرا را تکذیب کرد. دفتر خاتمی در توضیح خود نوشت: «در حرمت لمس بدن نامحرم بدون ستر و نیز در این که در شرع انور حرمت و وجوب اولی به عنوان ثانوی تا بقاء عنوان می‌تواند مرتفع شود، تردید نباید کرد ولی آنچه با تصویرپردازی مشکوک با غرض یا هر انگیزه دیگر نشر یافته تا مصافحه آقای خاتمی را با اجنبیه القاء کند، خلاف شرع و اخلاق است و تکذیب می‌شود.»

با این حال، روزنامه کیهان در پاسخ به این توضیح، با چاپ مقاله ای به قلم حسین شریعتمداری مدیرمسئول این روزنامه تأکید کرد: «تنظیم کنندگان این جوابیه کوتاه به ترفند ناشیانه ای دست زده و تلاش کرده اند با بیان جمله ای دوپهلو که اصل ماجرای دست دادن را نفی نمی‏کند، به خواننده اینگونه القاء کنند که آن را تکذیب کرده اند! در این جمله دقت کنید "آنچه با تصویرپردازی مشکوک با غرض یا هر انگیزه دیگر نشر یافته تا مصافحه آقای خاتمی را با اجنبیه -زن و دختر نامحرم- القاء کند عملی خلاف شرع و اخلاق است و تکذیب می‌شود"! حالا باید پرسید چه چیزی را خلاف شرع می‌دانید و انتشار آن را تکذیب می‌کنید؟ دست دادن آقای خاتمی با زنان و دختران ایتالیایی را یا انتشار این خبر را؟!»

پس از آن، شخص خاتمی نیز در جلسه ماهانه بنیاد باران با تکذیب این ماجرا اعلام کرد با هیچ زنی مصافحه نکرده و فیلم ارائه شده مونتاژ است و با واقعیت همخوانی ندارد.

این سخنان در حالی از سوی خاتمی و دفتر وی بیان می شد که در سوی دیگر، صادق خرازی مشاور خاتمی و ترتیب‌دهنده سفر او به ایتالیا، اگرچه قصد حمایت از خاتمی را داشت اما با سخنان ضد و نقیض‌اش، مهر تأییدی بر صحت این ماجرا زد. وی در واکنش به انتشار برخی گزارش‌‏ها و تصاویر درباره صف بدرقه خاتمی در یکی از سخنرانی‌‏ها در ایتالیا، گفت: «استقبال از آقای خاتمی در سفرهای خارجی و نیز مراسم سخنرانی‌‏های ایشان به حدّی است که گاه کنترل اوضاع از دست ایشان و اطرافیان خارج می‌‏شود و در این مواقع برخی می‌‏کوشند با رساندن خودشان به آقای خاتمی به ایشان ابراز ارادت کنند و اصولا آقای خاتمی به علت ازدحام جمعیت متوجه برخی تماس‌ها نمی‌شوند.»

سخنان خرازی در شرایطی عنوان می شد که در تصاویر پخش شده، نه اثری از ازدحام جمعیت و نه تمایلی از سوی زنان ایتالیایی برای نزدیک شدن به خاتمی و دست دادن با وی وجود داشت.

در حالی که خاتمی و اطرافیان او، به تکذیب های خود ادامه می دادند، فردی ایتالیایی به نام "اورما" که تصویربردار صحنه‌های مصافحه خاتمی با زنان ایتالیایی بوده، در وبلاگ خود مکان این فیلمبرداری را شهری کوچک در ایتالیا به نام "اودین" اعلام می کند و می نویسد: «در آن زمان هیچ‌کس به این موضوع توجه نکرد تا زمانی که توجه روزنامه‌های ایران و مطبوعات جهان را به خود جلب کرد.»

وی می افزاِید: «زمانی که ویدئوی خود را برای اولین بار تماشا کردم، تصمیم گرفتم آن را بر روی "یوتیوپ" (سایت اشتراک قطعات ویدئویی) قرار دهم و از این موضوع خبر داشتم که این یک نوع ریسک است اما فکر نمی‌کردم واکنش‌ها تا به این حد باشد.»

روزنامه هم‌میهن نیز که آن زمان هنوز توقیف نشده بود، با چاپ دو عکس از فیلم مربوط به دست دادن خاتمی به گونه‌ای بسیار ناشیانه تلاش کرد این فیلم را مونتاژ شده قلمداد کند.

با این حال، هفته گذشته نیز بار دیگر دست‌های خاتمی خبرساز شد. خاتمی که برای شرکت در دومین اجلاس "ائتلاف تمدن ها" به ترکیه رفته بود، با "آندرسون فوگ راسموس" دبیرکل جدید ناتو و نخست وزیر سابق دانمارک و از حامیان کاریکاتورهای موهن علیه ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) دست داده و خوش و بش کرده بود.

این در حالی است که حتی سران نظام لائیک ترکیه به انتخاب راسموس به عنوان دبیرکل ناتو اعتراض کرده و با آن مخالف بودند.

اما خاتمی در سخنان روز پنج‌شنبه خود در جمع تعدادی از حامیان ناراضی از کناره‌گیری‌اش، اظهار داشت که نخست‌وزیر دانمارک به‌خاطر وی، حرفش را پس گرفته است. این در حالی است که راسموس بار دیگر صراحتاً بر آزادی تأکید کرده و در قبال اقدام قبلی خود هم هیچ‌گونه ابراز تأسفی نکرده است.

با این وجود، دست‌های مسئله‌ساز خاتمی، فقط در خارج از مرزهای ایران نیست که مسئله می‌آفریند، بلکه با پاره کردن معاهده انتخاباتی با اصلاح‌طلبان توسط همین دست‌ها، جریان مزبور، همچنان در شوک، سردرگمی و کابوس تکرار دولت احمدی‌نژاد، به‌سر می‌برد.