بسم الله الرحمن الرحیم

افشاگری ساندی تایمز از اسرار کارخانه مخفی ساخت کلاهک های هسته ای اسرائیل

ساندی تایمز چاپ لندن در شماره امروز خود نوشت:‌ گروهی از کارشناسان این روزنامه موفق شدند از اسرار کارخانه ای مخفی که در ساخت تسلیحات هسته ای اسرائیل مشارکت داشت، پرده بردارند.
این کارخانه که در زیر صحرای نگو مخفی است، در بیست سال گذشته محل ساخت کلاهک های اتمی بوده است. اکنون این کارخانه تقریبا به طور قطع ساخت تسلیحات هسته ای حرارتی را اغاز کرده است که می تواند کل یک شهر را با خاک یکسان کند.
اطلاعات درباره توانایی اسرائیل برای ساخت بمب اتمی نخستین بار از شهادت "موردخای وانونو" سی و یک ساله به دست امدکه حدود ده سال به عنوان تکنسین هسته ای در پناهگاه زیرزمینی فوق سری "ماچون-دو"(Machon-2) کار می کرد. این پناهگاه برای تامین قطعات حساس ساخت تسلیحات هسته ای در دیمونا (تاسیسات تحقیقات هسته ای اسرائیل) ایجاد شده بود.
اظهارات وانونو کارشناسان هسته ای را که برای تعیین صحت و سقم گفته های او امده بودند،‌ متحیر کرد زیرا این اظهارات نه تنها نشان می داد که اسرائیل -چنانچه از مدت ها پیش گمان می رفت- بمب اتمی دارد، بلکه به قدرتی هسته ای تبدیل شده است.
مدارک و تصاویر وانونو که به دقت تحت نظر کارشناسان هسته ای قرار گرفت، نشان می دهد اسرائیل به فناوری های پیچیده و به شدت محرمانه برای ارایش زرادخانه مخوف خود دست یافته است. این کارشناسان تایید کردند که اسرائیل اکنون پس از امریکا، شوروی سابق، انگلیس، فرانسه و چین در رده ششمین کشور قدرتمند هسته ای در جهان است و زرداخانه ان از کشورهایی نظیر هند، پاکستان و افریقای جنوبی که گمان می رود سرگرم ساخت این تسلیحات باشند، بسیار بزرگتر است.
اسرائیل بیش از دو دهه کارخانه مخفی ساخت تسلیحات هسته ای خود را حفظ کرده و در طول دهه هزار و نهصد و شصت با پنهان کردن ان در زیر ساختمانی معمولی و متروک، مراحل استخراج پلوتونیوم ان را از دید ماهواره های جاسوسی و بازرسان مستقل دور نگه داشته است.
این کارخانه به فناوری فرانسوی استخراج پلوتونیوم مجهز است که دیمونا را از تاسیساتی تحقیقاتی به مجموعه ای برای تولید بمب های اتمی تبدیل کرد.تولید پلوتونیوم در این مجموعه به چهل کیلوگرم در سال می رسد که برای ساخت ده بمب اتمی کافی است. اسرائیل در شش سال گذشته تجهیزات بیشتری را برای ساخت اجزای سلاح های هسته ای حرارتی به ان اضافه کرده است.
این رئاکتور بیست و شش مگاواتی توسعه یافته است و احتمالا اکنون در حد نیروگاهی صدوپنجاه مگاواتی فعالیت می کند که به ان امکان می دهد پلوتونیوم بیشتری استخراج کند.
دانشمندان هسته ای که ساندی تایمز با انها گفت وگو کرده است، گفتند دست کم صد تا دویست سلاح هسته ای با قدرت تخریبی مختلف ساخته شده است. این براورد قدرت زرادخانه هسته ای اسرائیل را ده برابر بیشتر از براورهای پیشین نشان می دهد.
یکی از این دانشمندان تئودور تیلور بود که در طراحی نخستین بمب اتمی امریکا فعالیت داشت و پس از ان به عنوان رئیس برنامه ازمایش تسلیحات اتمی پنتاگون انتخاب شد. وی با بررسی تصاویر وانونو از داخل دیمونا گفت: "دیگر نباید هیچ تردیدی درباره این موضوع وجود داشته باشد که اسرائیل دست کم از یک دهه قبل یک قدرت هسته ای تمام عیار بوده است. برنامه تسلیحات هسته ای اسرائیل کاملا پیشرفته تر از ان چیزی است که در گزارش های پیشین به ان اشاره شده است."


منبع: خبرگزاری آریا-