بسم الله الرحمن الرحیم

قدس و فلسطین در اندیشه و کلام امام خمینی

 

ما طرفدار مظلوم هستیم ، هرکسی در هر قطبی که مظلوم‏باشد ما طرفدار آنها هستیم و فلسطینی‏ها مظلوم هستند واسرائیلی‏ها به آنها ظلم کرده‏اند ، از این جهت ما طرفدار آنهاهستیم . ... 1- از مصیبتهای بزرگ مسلمین ، قضیه اسرائیل تجاوزکار است‏و از طرف شاه برخوردار از کمک است و دول اسلامی غالبا در این‏امر مهم حیاتی بی‏تفاوت هستند . صحیفه نور ، ج 2 ، ص 41 . 2- در فلسطین یک عده محدودی از این صهیونیست‏ها ، از این‏یهودی‏ها ، یک قسم از این اسرائیل یک عده محدودی این قدر ممالک‏عربی را که بیش از صدمیلیون جمعیت دارد ، طوری کرده است که یابعضی‏شان تسلیم او شده‏اند ، بعضی‏شان هم نمی‏توانند هیچ‏کاری بکنند. می‏گویند آمریکا پشت‏سر اوست . خیر بی‏عرضه هستید ، بی‏عرضه‏اند. . . اگر این قدرت ، قدرت صد میلیونی عرب باهم مجتمع بشوند ،آمریکا هم نمی‏تواند کاری بکند ، اروپا هم نمی‏تواند هیچ جانمی‏تواند کاری بکند .

 

 اگر یک وقت استشمام این را کردند که این‏دول عربی می‏خواهند باهم مجتمع بشوند ، یک کاری بکنند برهم‏بخورد این اجتماعشان ، مثلا رئیس جمهور مصر را ببرند به آنجا . صحیفه نور ، ج 2 ، ص 248 . 3- ما در قضیه فلسطین همیشه مخالف با شاه و اسرائیل وپشتیبانان آنان بوده و با شما همصدا بودیم و مظالم اسرائیل رابه ملت‏ها رساندیم و حال که ملت ایران در زیر چکمه دژخیمان شاه‏و در حصار تانگ‏ها و توپ‏ها و مسلسل‏هایی است که از سربازان‏اسرائیلی در خیابان‏های تهران برای کشتار ملت‏بی‏دفاع ایران ازآنها کمک گرفته ، با ملت مظلوم ما همصدا شوید . صحیفه نور ، ج 2 ، ص 107 . 4- جهان عرب باید بداند امروز ضربه‏ای که صدام و سادات به‏آنها زده‏اند ، چنان وحشتاک است که تنها با اتحادشان می‏توانندجبران نمایند . . . آیا وقت آن نرسیده است که ملت مبارز و غیورفلسطین بازی‏های سیاسی مدعیان مبارزه با اسرائیل را شدیدا محکوم‏نموده و با سلاح گرم سینه اسرائیل دشمن سرسخت اسلام و مسلمین رابشکافد ؟ صحیفه نور ، ج 15 ، ص 125 5- روز قدس که همجوار شب قدر است ، لازم است که در بین‏مسلمانان احیا شود و مبداء بیداری و هشیاری آنان باشد . . . درروز قدس که آخرین روزهای شهرالله اعظم است ، سزاوار است که همه‏مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگی شیاطین بزرگ و ابرقدرت‏هارها شده و به قدرت لایزال الله بپیوندند . . . صحیفه نور ، ج 15 ، ص 73 6- هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی . . .

 

تاکی بایدقدس شما در زیر چکمه تفاله‏های آمریکا ، اسرائیل غاصب پایکوب‏شود ؟ تاکی سرزمین قدس ، فلسطین ، لبنان و مسلمانان مظلوم آن‏دیار در زیر سلطه جنایتکاران بسر ببرند و شما تماشاچی باشید وبعضی حکام خائن شما آتش بیار آنان باشند . . . تاکی به جای‏مقابله با دشمنان اسلام و برای نجات قدس از اسلحه‏گرم و قدرت‏نظامی و الهی غفلت نموده و با کارهای سیاسی و برخوردهای‏سازشکارانه با ابرقدرت‏ها وقت گذرانده و به اسرائیل مهلت‏جنایت‏های بی‏امان داده و شاهد قتل عام‏ها باید بود ؟ . . . همان 7- روز قدس را زنده نگه دارند . امید است‏بازنده نگه داشتن‏این روز بی‏تفاوتی‏ها زائل شود و غفلت‏ها مرتفع گردد . . . ملت ودولت و مجلس و ارتش و سایر قوای مسلح ایران که امروز با وحدت‏اسلامی و انسجام الهی صف واحد هستند ، مصمم‏اند که . . . تابرگشت قدس و فلسطین به دامن مسلمین ، از لبنان و قدس عزیزپشتیبانی نمایند .

 

 همان . 8- مسلمانان جهان باید "روز قدس‏ " را روز همه مسلمین ،بلکه مستضعفین بدانند . همان . 9- از اول مبارزات ، قضایای لبنان و فلسطین جزء مقاصد اصلی‏ما بوده است . . . اگر آمریکا و اسرائیل لا اله الا الله بگویند، ما قبول نداریم ، چرا که آنها می‏خواهند سرما کلاه بگذحرند . آنها که صحبت از صلح می‏کنند ، می‏خواهند منطقه را به جنگ بکشند. صحیفه نور ، ج 15 ، ص 209 10- اسرائیلی که خون مسلمین را مکیده است و فلسطین را قدس‏را آن طور کرده است . . . حالا ما موظفیم که حافظ او باشیم ،همه تامین کنیم او را ! آن کسی که از اول که وارد شده است درقدس و فلسطین ، همه کارهایش غاصبانه بوده است ، حالا ما به‏رسیمت‏بشناسیم ، . . . اگر نقطه مثبتی که بعضی‏ها می‏گویند این‏است که یکی از مواد این است که اسرائیل خارج بشود تا جنگ گذااز تا آن حدودی که در جنگ کذاست این از نقاط منفی این است . این معنایش این است که اسرائیل این همه جاها را که گرفته است ،مال خودش حالا یک چند جا را هم رها کند . . . صحیفه نور ، ج 15 ، ص 225 . 11- اگر ما همه از بین برویم بهتر است از این که ذلیل باشیم‏زیر دست صهیونسیم و زیر دست آمریکا .همان . 12- ما اکنون نیز تکرار می‏کنیم که تا ملت‏های اسلام ومستضعفان جهان بر ضد مستکبران جهانی و بچه‏های آنان خصوصااسرائیل غاصب قیام نکنند ، دست جنایتکار آنان از کشورهای اسلامی‏کوتاه نخواهد شد و این غده سرطانی از بیت المقدس و لبنان اخراج‏نخواهد گردید . صحیفه نور ، ج 15 ، ص 158 . 13- همه دست‏به دست هم دادند که نگذارند که ملت فلسطین ،این راهی را که الان پیش گرفته است ، باقی باشد ، یا به صورت‏دلسوزی برای فلسطین که حیف فلسطین دارد چه می‏شود . خوب است که‏مثلا یک قدری مماشات کنند تا کار درست‏بشود و ملت فلسطین بداندکه اگر یک قدم عقب بگذارد ، راجع به همین معنایی که الان در دست‏دارد ، دو باره بر می‏گردد به آن حال اول . صحیفه نور ، ج 20 ، ص 179 14- ملت‏های مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب‏انزجار و تنفر خویش را از سازشکاری و مصالحه رهبران ننگین وخودفروخته‏ای که به نام فلسطین ، آرمان مردم سرزمین‏های غصب شده‏و مسلمانان این خطه را به تباهی کشیده‏اند ، به دنیا اعلام ونگذارند این خائنان بر سر میز مذاکره‏ها و رفت و آمدها ، حیثیت‏و اعتبار و شرافت ملت قهرمان فلسطین (را) خدشه‏دار کنند که‏این انقلابی‏نماهای کم شخصیت وخود فروخته به اسم آزادی قدس به‏آمریکا و اسرائیل متوسل شده‏اند . صحیفه نور ، ج 20 ، ص 115 . 15- عجبا که هر روز از فاجعه خونبار غصب فلسطین می‏گذرد ،سکوت و سازش سران کشورهای اسلام و طرح مماشات با اسرائیل غاصب‏بیشتر وحتی از تبلیغ و شعارهای بیت المقدس هم خبری به گوش‏نمی‏رسد . . . نکند اینان تصور کرده‏اند که گذشت زمان سیرت وصورت جنایت‏های اسرائیل و صهیونیزم را دگرگون ساخته‏است و گرگ‏های‏خون آشام صهیونیزم از فکر تجاوز و غصب سرزمین‏های نیل تا فرات‏دست‏برداشته‏اند .

 

 همان . 16- مسوولین محترم کشور ایران و مردم ما وملت‏های اسلامی ازمبارزه با این شجره خبیثه و ریشه‏کن کردن آن دست نخواهند کشید . . . و با تشکیل هسته‏های مقاومت‏حزب الله در سراسر جهان اسرائیل‏را از گذشته جنایت‏بار خود پشیمان و سرزمین‏های غصب شده مسلمانان‏را از چنگال آنان خارج کرد . . . اطمینان می‏دهم ملت ایران شمارا تنها نخواهد گذاشت . همان . 17- ما شاهد بودیم که درزمانی که مسلمین با کفار اسرائیل درحال جنگ بودند ، دولت ایران به امر شاه دولت اسرائیل را به‏رسیمت‏شناخت و علما مخالفت کردند . ما شاهد کمک‏های این مردسیاه دل به اسرائیل بودیم و در حالی که مسلمین را آواره‏می‏کردند و به خاک و خون می‏کشیدند ، نفت و اسلحه و کمک‏های دیگری‏که بودجه آن از خون و دسترنج ملت ایران تهیه می‏شد ، در اختیارآنها می‏گذاشت . . . وظیفه اسلامی و ملی شماست که اضافه بر وظایف‏انقلابی‏تان در راه آزاد کردن سرزمین فلسطین ، در راه وحدت دول‏عرب و اتفاق کلمه آنها جدیت و فداکاری کنید . . . آرزوی ما آن‏است که سرزمین فلسطین و مسجد اقصی از صهیونیسم تطهیر شود ومردم فلسطین به سرزمین خویش باز گردند . صحیفه نور ، ج 20 ، ص 248 18- اکیدا شایسته و بلکه واجب است که قسمتی از وجوه شرعی‏مانند ذکوات و سایر صدقات به مقدار کافی به این مجاهدان راه‏خدا اختصاص داد به مجاهدانی که در صفوف نبرد و فداکاری به‏منظور ازبین بردن صهیونیسم کافر ضد بشری می‏جنگند . صحیفه نور ، ج 20 ، ص 138 19- . . . هنگامی که می‏بینید خون‏های برادران و خواهران‏بی‏گناه شما در سرزمین‏های مقدس فلسطین جاری است و هنگامی که‏مشاهده می‏کنید سرزمین‏های ما به دست صهیونیست‏های تبهکار ویران‏گشته ، در این شرایط هیچ راهی جز ادامه جهاد نمی‏ماند و برهمه‏مسلمانان واجب است که کمکهای مادی و معنوی خود را در این جهادمقدس صرف کنند . همان . 20- بهترین راه این است که مردم مسلمان ایران با همه‏امکاناتشان بکوشند داد و ستد خود را با صهیونیست‏های داخلی وغیر از آنان که در ایران هستند ، به طور کلی قطع نموده و ازلحاظ روحی ومادی آنان را مستاصل و بیچاره نمایند . نکته‏ای که‏هیچ‏جای تردید در آن نیست ، اینکه وظیفه هر فرد مسلمانی که دردورترین نقاط جهان اسلامی به سر می‏برد همان وظیفه‏ایست که خلق‏مسلمان فلسطین بدان موظفند . "المسلمون ید واحده علی من‏سواهم یسعی بذمتهم ادناهم‏ "همان