بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دیروز به زیارت مزار شهید کاوه در بهشت رضا علیه السلام رفتم

 

گفتم یه مطلب در باره این شهید بزارم تا بیشتر بشناسیمش

زندگینامه شهید محمود کاوه

 
امام خمینی‌:
 جوانهای ما از خداهستند و در راه خدا فداکاری کردند وبه خدا مراجعت می‌کنند .


 زندگینامه شهید محمود کاوه
به سال 1340 ه. .ش در مشهد مقدس در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام ) متولد شد . پدرش که از کسبه متعهد به شمار می‌آمد ، در دوران ستمشاهی و اختناق ، با علماء و روحانیون مبارز، از جمله حضرت آیة الله خامنه‌ای (مدظله العالی ) شهید هاشمی نژاد و شهید کامیاب ارتباط داشت . وی که برای تربیت فرزندش اهمیت زیادی قایل بود . محمود را همراه خود به مجالس و محافل مذهبی و نماز جماعت می‌برد و از این راه فرزندش را با مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و تعالیم انسان ساز اسلام آشنا می‌کرد .


شهید کاوه دوران تحصیلات ابتدایی خود را در چنین شرایطی سپری کرد .از آنجا که خواست پدرش به هنگام تولد محمود این بود که وی را در سلک صالحان و پیروان واقعی مکتب اسلام قرار دهد ،‌با علاقه قلبی و مشورت پدر وارد حوزه علمیه شد و همزمان تحصیلات دوران راهنمایی و دبیرستان را نیز ادامه داد .
با شروع جریانات انقلاب ، او که جوانی با نظاط فعال و مذهبی بود با شرکت درمحافل درسی مسجد جوادالائمه و امام حسن مجتبی (علیه السلام ) که در آن زمان از مراکز تجمع نیروهای مبارز بود .ازهدایتها و تعالیم حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی ) بهره‌های فراوانی برد و ره‌توشه‌های همین تعالیم را با خود به محیط دبیرستان و میان دانش آموزان منتقل می‌نمود .او در دبیرستان به عنوان محور مبارزه شناخته می‌شد . با علاقه وافر به پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (قدس سره) می‌پرداخت و فعالانه در راهپیماییها و درگیریهای زمان انقلاب شرکت داشت .

 


فعالیتهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی شهید کاوه جزو اولین عناصر مؤمن و متعهدی بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد پیوست و پس از گذراندن یک دوره اموزش شش ماهه چریکی ، به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت . پس از آن برای حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی (قدس سره) در یک مأموریت شش ماهه به تهران عزیمت کرد وبا شروع جنگ تحمیلی به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه‌های جنوب اعزام شد . مدتی بعد به علت نیازشدیدی که پادگان به مربی داشت او را برای آماده سازی و آموزش نیروها به مشهد فراخواند .


نقش شهید در تیپ ویژه شهدا
به دنبال عملیات سرنوشت‌ساز نیروهای سپاهی در محورهای مختلف کردستان و همزمان با تشکیل تیپ ویژه شهدا (که فرماندهی آن برعهده شهید ناصر کاظمی بود) شهید کاوه به عنوان فرمانده عملیات این تیپ انتخاب شد . پس از مدت کوتاهی از فعالیت او در این مسئولیت (که با آزاد سازی بسیاری از مناطق همراه بود ) آوازه تیپ ویژه شهدا ، آنچنان ضد انقلاب را متحیر ساخت که به کلی روحیه خود را از دست داد و درمقابل هر یورش رزمندگان اسلام فرار را بر قرار ترجیح می‌داد و می‌دانست که مقاومت در مقابل این یگان جز خسارت و نابودی ثمری نخواهد داشت .


آزاد سازی سد بوکان و جاده 47 کیلومتری آن ، جاده صائین دژ به تکاب ، پاکسازی منطقه کیلر و اشتوزنگ آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل ضد انقلاب بشمار می‌آمد و منجر به انهدام مرکز رادیویی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه الواتان و آزاد سازی زندان دوله تو و کشتن بیش از 750 نفر از ضد انقلاب گردید ، ازجمله نبردهای تهاجمی بود که توسط شهید کاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح ریزی و به اجرا گذاشته شد . تعداد عملیاتی که به وسیله این شهید علیه ضد انقلاب فرماندهی شد آن قدر زیاد است که ذکر نام تمامی آنها در این مختصر میسر نیست .

او که پس از شهادت سرداران رشید اسلام  شهید ناصر کاظمی شهید محسن گنجی زاده و شهید محمد بروجردی در خرداد 1362 رسماً به فرماندهی تیپ منصوب شده بود ، با تلاش همه جانبه برای آموزش ، سازماندهی و آماده سازی نیروها از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزید .
بنا به صلاحدید فرماندهی محترم سپاه در تاریخ 29/4/1362 تیپ ویژه شهدا مأموریت یافت تا درعملیات برون مرزی والفجر 2 که درمنطقه حاج عمران انجام می‌گرفت شرکت نماید . در این عملیات شهید کاوه با هدایت قوی رزمندگان ، اهداف از پیش تعیین شده تیپ از جمله ارتفاعات 2519 را با موفقیت به تصرف درآورد .
همزمان با عملیات والفجر 4 مأموریت پاکسازی محور سردشت  از لوث وجود ضد انقلاب (دمکراتها و منافقین) به این تیپ واگذار شد. رزمندگان غیور و سلحشور نیز ضمن تسلط به ارتفاعات مرزی کوه‌سیر ، قوری ،‌ تالشو روستای اسلام آباد ، مرکز رادیویی منافقین و مقر دمکراتها را تصرف کردند.


تیپ ویژه شهدا سال 63 در عملیات بدر همراه با سایر یگانهای سپاه با دشمن تا دندان مسلح جنگید و در تاریخ 23/4/64 در عملیات قادر(همراه با یگانهایی از ارتش جمهوری اسلامی ) در جبهه شمالی سیدکان عراق باعث بر هم زدن آرایش نظامی دشمن گردید . همچنین در عملیات پشتیبانی والفجر 9 که در منطقه چوارته عراق انجام گرفت . در انهدام قوای دشمن و تصرف بخشی ازخاک آنان نقش مؤثر داشت که هر کدام نشانی از دلاوریها و حماسه‌آفرینی شهید کاوه و یارانش را در خود ثبت کرده است .
خاطره از دوستان :
آقای ساداتی در مورد شهید می‌گوید : قبل از انقلاب در پخش اعلامیه‌های امام عزیزمان شهید کاوه تلاش پیگیری داشتند در یکی از موارد هنگامیکه کتاب جامع المقدمات را به دست داشت ( در آن موقع طلبه بودند ) و مشغول پخش اعلامیه بودند ، ناگهان به مأمورین شهربانی برخورد می‌کند که جلویش را گرفت و گفت : در دست شما چیست ؟ خیلی صریح جواب داد . مگر نمی‌بینی ؟ کتاب مقدمات است . من طلبه‌ام . مأمور کتاب را گرفت و مشاهده کرد که کتاب جامع المقدمات است .
همسر شهید می‌گوید :
شهید کاوه بیشتر در محدوده جبهه بودند او به فرزند خود زیاد محبت نمی‌کرد چون می‌گفت که ماندنی نیستم وبه زودی شهید می‌شوم اگر به فرزند زیاد محبت کنم او در وقت شهادتم خیلی احساس دل تنگی می‌کنند.


ویژگیهای اخلاقی
صفات ارزنده و ویژگیهای ایمانی که این شهید داشت باعث شد که خود را وقف انقلاب کند و با اهمیتی که کردستان برای وی داشت خود را فرزند کردستان معرفی می‌کرد .روحیه والا و انسان‌دوستی او به قدری در اطرافیان اثر می‌گذاشت که با وجود تبلیغات سوء دشمنان و ایجاد جو مسموم علیه آن شهید و یگان تحت امرش ، هنگامی که به درجه رفیع شهادت نائل شد مردم مهاباد با پای  برهنه زیر پیکر پاک و مطهر سردار بزرگ خود بر سر و سینه می‌زدند و اشک می‌ریختند و ضد انقلاب را نفرین می‌کردند .
او با الهام از سخن خداوند که در وصف مؤمنان بیان شده است : «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم در قلب مردم و نیروها جای گرفته بود و هیچ انگیزه‌ای جز خدمت به انقلاب و احیای ارزشهای الهی نداشت .
شهید کاوه در عین حال که تمام اوقاتش را برای مبارزه به کار می‌بست ،‌از پرداختن به تکالیف دینی و انجام مستحبات نیز غافل نبود . او از مروجین قرآن کریم بود و با عشق خالصانه به اسلام و مکتب آیات جهاد را تلاوت می‌کرد و در صحنه جنگ و مقاتله با دشمنان آن را در عمل تفسیر می‌نمود .


روحیه اطاعت پذیری و ولایتی هوش سرشار و چابکی در عملیات مسلح بودن به سلاح تقوا و اخلاق حسنه ، شجاعت و بی‌باکی ، ساده زیستی و صمیمیت با نیروها از جمله ویژگیهای شخصیتی آن شهید والا مقام است .
با وجودی که در مقابل ضد انقلاب سازش ناپذیر ، جسور و با شهامت بود ، اما در داخل تیپ با نیروهای تحت امر خود برخوردی بسیارمتواضعانه و با صف و صمیمی داشت و همین تواضع او سبب شده بود که محبوبیت خاصی در بین نیروها داشته باشد .
شهید کاوه در قلب نیروهای بسیجی و سپاهی جای داشت .
او مصداق بارز تلفیق محبت و قاطعیت در امر فرماندهی نظامی بود .
روزی یکی از نزدیکان وی به منطقه آمده بود . یکی از برادران تقاضا کرد که کار مناسبی به او محول کنند شهید کاوه پاسخ داد : همه بسیجی‌ها فامیل من هستند.


در بعد آمادگی جسمانی هیچ گاه از ورزش غافل نبود و با تشویق نیروها و حضور در مسابقات ورزش ، آمادگی رزمی نیروها را بالا می‌برد ، همواره برای تشویق بچه ها می‌گفت : موفقیت من در کوههای بلند کردستان مدیون ورزش است .
او چریکی زبده بود که در عمل و جنگ چریک شده بود نه با درسهای تئوری.
او دارای فضایل روحی و اخلاقی ویژه‌ای بود و انجام کار خالصانه و بی‌ریا را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود .
عموما کم سخن می‌گفت و بیشتر عمل می‌کرد و همواره سعی می‌کرد وحدت ارتش و سپاه حفظ شود و ارتشیان نیز او را ازخود می‌دانستند . این اتصال و روحیات فرماندهی بود که تیپ شهدا را به آنجایی رساند که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره این یگان و شهید کاوه فرمودند :
تیپ ویژه شهدا که ایشان فرماندهی‌اش را بر عهده‌ داشتند یکی از واحدهای کارآمد ما محسوب می‌شد .
او در عملیات گوناگون شرکت داشت و کار آزموده میدان جنگ شده بود از لحاظ نظم اداره واحد مدیریت قوی دوستی و رفاقت با عناصر لشکر از لحاظ معنوی اخلاق ادب تربیت توجه و ذکر یک انسان جوان اما برجسته بود .
این جوان (شهید کاوه) جزو عناصر کم‌نظیری بود که او را درصدد خودسازی یافتم . حقیقتاً اهل خودسازی بود هم خودسازی معنوی و اخلاقی و تقوایی و هم خودسازی رزمی .

خاطره‌ای دیگر :
گهگاه اتفاق می‌افتاد با بدنی مجروح از جبهه به مشهد برمی‌گشت اما به محض نیاز به حضورش درجبهه با همان بدن ترکش خورده خود را به منطقه جنگی می‌رساندند و به سفارشهای پزشکان اعتنائی نمی‌کردند . حتی در یکی از عیادتهایی که یکی از مقامات بلند پایه از ایشان داشت از شهید خواست جهت بهبودی مدتی به جبهه نرود . ایشان بقدری خشمگین شد که شخص دیگری از او تقاضای ماندن در غیر منطقه‌ی جنگی را نکرد .
شهید کاوه :
دشمن باید بداند و این تجربه را کسب کرده باشد که هر توطئه‌ای را که علیه انقلاب طرح‌ریزی کند ، امت بیدار و آگاه با پیروی از رهبر عزیز آن را خنثی خواهد کرد . آینده جنگ هم کاملاً روشن است که پیروزی نصیب رزمندگان اسلام خواهد شد و هیچگاه ما نخواهیم گذاشت که خون شهیدانمان هدر رود.
شمع تاریخ
خون شهیدان که قلب گرمشان در آسمان شهر جنایت به خون نشست بگذار که همت والایشان را بستائیم و غیرت و تقوایشان را شاید که روزمرگی‌مان را از تن بزدائیم .
بگذار جاودانگی شهیدان عشق را که در قربانگاهها به شهادت ایستادند ، ما نیز شاهد شویم که شهیدان پیام خویش را سرخ سرخ در سینه‌های ما نگاشتند تا که مرگ بی‌ثمر و بی‌رنگ را به جاودانگی شهادت بدل کنیم . آنان قلبهای لبریز ازعشق و صداقتشان را کریمان ارزانی کردند و خشماهنگ با بیداد درافتادند تا که عجز و حقارت را در اندرون تک تک ما فرو شکنند .
اگر ایمانشان را برای ابد به ما هدیه کردند ، اگر ایستاده مردن را به ما آموختند . چه ناسپاسی نامردانه‌ایست که بی‌یادشان شب را به سر آریم و بی‌نامشان روز را بیاغازیم .
چه کسی کربلای سالار ما حسین (ع) را دوباره بپا کرد ؟
لحظه‌هایی که زبان درکام مانده‌مان قادر به اعتراض نبود، و شرافت و تقوی ، شعور و غیرتمان به غارت می‌رفت ، کدامین تن در ظهر بلوغ عصیان سرخی عاشورا را به چشمان بی‌نورمان تاباند و جز شهید چه کسی باورکرد که زندگی در غلظت سیاه شب تنها فریب خویش است ؟
برای زیستن (و نور ، برای رستن از شرک برای رهائی از مرگ و رسیدن به جاودانگی تنها شهید راه می‌نماید و صفیر تیز گلوله‌هایش مشعل پرشعله راهی می‌شود که خلق خدا را به صبح روشن نوید می‌دهد .
وبه دل ترنم آیات که صبح گشته قریب و به منقار شاخه زیتون تا اوج روشن خورشیدها شهید پیمود یکشبه صدساله راه را اینکه شهید با انفجار قلب پر از ایمان _ در عمق باور خاموش روحش بذر خجسته آزادگی نشاند ، قلبی به گرمی خورشید در‌آسمان شهر جنایت نشست در راستای ثابت فواره‌های خون صد اغنای قامت پژمرده راست شد .
از شوق و شور شهادت خنجری دگر دمید من مرگ هیچ شهیدی را باور نمی‌کنم من با شهید همیشه باور کردم که وطن خالی از اندیشه آزادی نیست من با شهید دوباره باور کردم که تا انتهای این شب دیجور باقی است فرصت عصیان اینک مزار شهیدان درسینه‌های ماست ، که دوست دارم همه هستی‌ام را ارزانی کنم در پای ایمان و تقوای همه برادران شهید شهیدان برادر _ این گلگون پیکرهای پرفریادی که در برابر اوج عظمت‌هایشان شرم دارم و شرم از اینکه هنوز ندایشان را جانانه لبیک نگفته‌ام.
اینک تو ای به هر محرم شاهد ای به هر عاشورا شهید ای به هر کربلا قربانی بر خویشتن به بال که امروز خون سرخ تو در کوچه‌ها می‌جوشد این قلب توست .
این همه را بنگر و بر خویشتن به بال
اینک در قلب تک‌تک ما یک شهید یک شاهد بی‌شکست ،
بی‌پایان بیدار و بیدارتر نشسته است و ما را با شهیدان پیوندی همیشگی است .
 ما مرگ هیچ شهیدی را باور نمی‌کنیم آن فروریخته گلهای پریشان در باد
کز می جام شهادت همه مدهوشانند
یادشان زمزمه نیمه شب مستان باد
 تا نگویند که از یاد فراموشانند

 مقام معظم رهبری :
تیپ ویژه شهدا که ایشان فرماندهی‌اش را بر عهده داشتند یکی از واحدهای کارآمد ما محسوب می‌شد .
نحوه شهادت
   سرانجام زندگی این اسطوره ملی با افتخار و شهادت بود.
 شهریور ماه 1365 روزی که روح این سردار شجاع اسلام و سرباز وارسته حضرت
 بقیه‌الله الاعظم در عملیات کربلای 2 بر بلندای قله 2519 حاج عمران به پرواز درآمد ، دل صخره و کوه ، یاد و خاطره شجاعت او را در خود ثبت کرد آن روز کاوه مزد جهاد را که شهادت بود ، دریافت کرد و به بارگاه عزالهی فراخوانده شد .
مشغول هدایت نیروهایش به سمت جبهه دشمن بود که با اصابت ترکش گلوله توپ به شهادت رسید و ایران اسلامی را از داشتن ابرمردی محروم کرد که در طول 25 سال عمر با برکت،‌ منشأ خدمات و افتخارات زیادی بود ؛افتخاراتی که خیلی از آن در خاک تفتیده جبهه ها مانده است.   شهید سرتیپ حسن آب‌شناسان فرمانده لشکر 23 نوهد ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس درباره کاوه گفته است: « اگر در دنیا یک چریک پاک‌باخته و دلباخته به اسلام و امام‌خمینی (ره) وجود داشته باشد، محمود کاوه است. هر رزمنده‌ای که می‌خواهد خوب پخته و آب‌دیده شود باید به تیپ ویژه شهدا و نزد او برود».
خصال و ویژگیهای درخشنده او در تمام مدت خدمتش و در تصدی مسئولیتهای مختلف درسی است بس بزرگ برای همه سربازان اسلام و پاسداران انقلاب اسلامی تا با به کارگیری آنها و آراسته شدن به آن سجایای اخلاقی نمونه‌هایی از لشکریان مخلص حضرت بقیة الله الاعظم(عج) باشند وخود را برای دفاع ازحریم اسلام و ارزشهای متعالی آن همواره مهیا و آماده سازند .
سالشمار شهید محمد کاوه
نام خانوادگی:کاوه
نام: محمود
تاریخ تولد: اول خرداد 1340
نام پدر:محمد
نام مادر: ماه نساء
محل تولد:مشهد
محل سکونت والدین:مشهد
مشخصات همسر:فاطمه عمادالاسلامی/1342
تاریخ ازدواج:1363
ثمره ازدواج:یک فرزند (زهرا)
تحصیلات:سوم دبیرستان
تاریخ ورود به سپاه:15/3/1358
شماره شناسنامه:1200 موالید
کد پاسداری: 7/0803629
درصد جانبازی:عدم مراجعه برای تعیین درصد
آخرین مسئولیت: فرمانده لشگر 55  ویژه شهدا
تاریخ شهادت:11/6/1365  منطقه عملیاتی کربلای دو ، ارتفاعات 2519
علت شهادت:اصابت ترکش به سر
مزار:مشهد ، بهشت رضا ، قطعه شهدا
سوابق مسئولیتی
مربی آموزش نظامی15/3/1358؛2/6/1359
مسئول محافظین  بیت امام (ره)3/6/1359؛3/8/1359
مربی آموزش نظامی4/8/1359؛22/9/1359
مسئول عملیات سقز23/9/1359؛7/12/1360
مسئول عملیات تیپ ویژه شهدا8/12/1360؛31/4/1361
فرمانده تیپ ویژه شهدا1/5/1361؛1/2/1365
فرمانده لشگر ویژه شهدا2/2/1365؛18/6/1365
اصابت گلوله به ناحیه شکم  اسفند ماه 1361پاکسازی روستای محمد شاه از توابع مهاباد
اصابت گلوله به ناحیه شانه چپ   مرداد ماه 1363پاکسازی منطقه عمومی دارلک از توابع مهاباد
اصابت ترکش به ناحیه دست راست وسر   بهمن ماه 1363منطقه عملیاتی بدر
اصابت ترکش به صورت اسفند ماه 1364منطقه عملیاتی والفجر
اصابت 12 ترکش نارنجک به ناحیه سر  اردیبهشت 1365منطقه عمومی حاج عمران عراق موسوم به تک حاج عمران
 سوابق آموزشی
سردار شهید محمود کاوه فقط در سال 1358 یک دوره آموزش عمومی و نیز آموزش جنگ های نامنظم را به مدت چهار ماه به همراه سه نفر دیگر از کادر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان در پادگان امام علی (علیه السلام ) گذرانده است.
1340    ولادت در اول خرداد ماه ، مشهد مقدس
1346    تحصیل در حوزه علمیه
1352    تحصیل در مدرسه راهنمایی
1355    تحصیل در دبیرستان خوش نیت
1357    آغاز انقلاب اسلامی ملت ایران
1358    عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
1358    مربی  پادگان آموزش نظامی سردادور
1358    اعزام به تهران جهت گذراندن دوره چریکی
1359    عزیمت به جماران و سرپرستی گروه حفاظت از بیت امام خمینی (ره)
1359    عزیمت به جبهه های جنوب
1359    عزیمت به کردستان و سرپرستی گروه پاسداران اعزامی به سقز
1359    فرمانده گروهان اسکورت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سقز
1360    فرمانده عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سقز
1360    قائم مقام فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سقز
1360    فرمانده عملیات تیپ ویژه شهدا
1361    مجروحیت در عملیات پاکسازی منطقه محمد شاه مهاباد از ناحیه شکم
1362    فرمانده تیپ  ویژه شهدا
1363    ازدواج با خانم فاطمه عماد الاسلامی
1363    تولد تنها فرزندش زهرا کاوه
1363    مجروحیت در عملیات پاکسازی منطقه دارلک مهاباد از ناحیه کتف
1363    مجروحیت در عملیات بدر از ناحیه دست
1364    مجروحیت در عملیات قادر از ناحیه دست
1365    فرمانده لشگر  ویژه شهدا
1365    مجروحیت در تک حاج عمران از ناحیه سر
1365    شهادت در یازدهم شهریور بر روی ارتفاعات 259 حاج عمران
منبع : نرم افزار چند رسانه ای حماسه کاوه