بسم رب الفاطمة

دُر واژه هایی از حضرت فاطمه حجة الله علی الحجج علیها السلام 
عبادت خالص

عن فاطمه الزهراء (س) مَن اَصعَدَ اِلی اللهِ خالِصَ عِبادتهِ اَهَبطَ اللهُ اِلیهِ اَفضلَ مَصلـَحـَته.(1)

هر که عبادت خالصش را به سوی خدا بالا فرستد، خدای متعال برترین مصلحتش را به سوی او پایین فرستد.

 
بدترین امت

عن فاطمه الزهرا قالت: قال رسول الله (ص) ، شِرارُ اُمتی الذینَ غـَذَوا بِالنعَیمِ، الذینَ یاکلونَ اَلوانَ الطَعامِ، ویلبسونُ الَوانَ الثِیابِ وَ یتَشدقون فِی الکلامِ.(2)

حضرت زهرا (س) نقل می کنند که پیامبر فرمود: بدترین امت من کسانی هستند که : از انواع نعمت ها تغذیه می کنند و خوراکی های رنگارنگ می خورند، و لباس های گوناگون می پوشند، و هر چه بخواهند می گویند.

 
نتیجه صلوات بر زهراء(علیها سلام)

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: قالَ لی رسول الله (ص) یا فاطمهُ مَن صَلـّی عَلیکِ غَفَرَاللهُ لَهُ و الحَقَهُ بی حَیثُ کنتُ مِن الجَنةِ .(3)

دختر گرامی پیامبر فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) به من گفت :  ای فاطمه هر که بر تو صلوات فرستد، خداوند او را بیامرزد و در هر جای بهشت که باشم او را به من ملحق گرداند.

 
حجاب فاطمه علیها سلام

عن فاطمه الزهراء( س) قالت : یا رسول الله اِن لَمْ یکُنْ یرانی فَانَا اَراهُ، وَ هُوَ یشُمُّ الریحَ. فقال النبی (ع) اَشهدُ اَنَّکِ بضعةٌ مِنّی.(4)

پیامبراکرم (ع) همراه با مرد نابینایی به خانه فاطمه(س) آمد، بلافاصله فاطمه (س) خود را کاملا پوشاند. رسول خدا (ص) فرمود: چرا خود را پوشاندی با این که او تو را نمی بیند ؟  فاطمه (س) فرمود: ای پیامبر خدا اگر او مرا نمی بیند، من که او را می بینم و او بوی مرا حس می کند . پیامبر اکرم فرمود: گواهی می دهم که تو پاره تن من هستی.

 
دستورالعملی جامع

عن فاطمه الزهرا (س) قالت : دَخَلَ عَلَیَّ رَسول الله (ص) وَ قَد افَتْرَشْتُ فِراشی لِلنوم ِ، فقال: یا فاطمهُ لاِتـُنامی اِلاّ و قَد عَمِلْتِ اَربَعةً: خَتَمْتِ القُرآنَ، وَ جَعَلْتِ الانبیاءَ شُفعائَکِ، وَ ارضَیتِ المُومنینَ عَنْ نَفسِکِ وَ حَجَجْتِ وَ اعتمَرتِ .  قالَ هذا و اَخَذَ فِی الصَلوةِ . فَصَبرتُ حَتی اَتمَّ صَلاتـَهُ، قُلتُ: یا رسولَ الله امرتَ باربعةٍ لا اقْدِرُ عَلیها فِی هَذا الحال فَتَبَسَّمَ (ص) و قال :

اِذا قَرأت ِقُل هُواللهُ اَحدٌ ثَلاثَ مَرات ٍفَکانَکِ خَتَمْتِ القرآنَ، وَ اذا صلـّیتِ عَلـَیَّ وَ عـَلـَی الاَنبیاءِ قَبلی کُنّا شُفعائَکِ یوَم القیمةِ ، وَ اذا استَغفرت ِلِلمومنینَ رَضوا کُلـُّهُمْ عَنکِ وَ اذا قلتِ: سُبحانََ لله  وَ الحمدُ اللهِ وَ لا اله الا الله و الله اکبر، فقد حَجَجتِ وَ اعـتـَمَرتِ.(5)

در وقتی که بستر خواب را گسترده بودم، رسول خدا (ص) بر من وارد شد، فرمود: " ای فاطمه ! نخواب مگر آن که چهار کار را انجام دهی: قرآن را ختم کنی، و پیامبران را شفیعت گردانی، و مومنین را از خود راضی کنی، و حج و عمره ای را به جا آوری. "  این را فرمود و شروع به خواندن نماز کرد ، صبر کردم تا نمازش تمام شد، گفتم: " یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودی در حالی که برآنها قادر نیستم ، آن حضرت تبسمی کرد و فرمود:

چون قل هوالله را سه بار بخوانی مثل این است که قرآن را ختم کرده ای ، و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستی، شفاعت کنندگان تو در روز قیامت خواهیم بود، و چون برای مومنین استغفار کنی، آنان همه از تو راضی خواهند شد، و چون بگویی: سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر حج و عمره ای را انجام داده ای.

 
شرایط روزه دار

عنها (س) قالت: ما یصْنَعُ الصائمُ بِصِیامٍ اِذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرهُ وَ جَوارحهُ .(6)

حضرت فاطمه علیها سلام فرمود: روزه دار چون زبانش ،  گوشش ، چشمش و اعضایش را ( از حرام) نگه ندارد ، روزه دار نیست.

 
- داناترین و نخستین مسلمان

عنها (س) قالت: قال رسول الله (ص) : زَوجُکِ اَعلمُ اُناسٍ عِلماً وَ اَوَّلـُهُمْ اسلاماً و اَفضَلُهُمْ حِلماً .(7)

حضرت زهرا فرمود : رسول خدا (ص) به من فرمودند: شوهرتو در دانش داناترین مردم و نخستین مرد مسلمان و در بردباری برترین مردم است.

 
- کمک به فرزندان پیامبر

عنها (س) قالت: قال سول الله (ص) : اَیـّما رَجلٍ صَنَعَ الی رَجُلٍ مِنْ وُلدی صَنیعَة ًفَلَمْ یکافئه علیها، فَانَا المُکا فِی  لَهُ عَلیها. (8)

حضرت زهرا به نقل از پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر کسی برای فردی از فرزندان من کاری انجام دهد و بر آن کار پاداشی نگیرد ، من پاداش دهنده او خواهم بود.

 
- علی و شیعیان

عنها (س) قالت: اِنَّ اَبی(ص) نَظَرَ اِلی عَلی(ع) وَ قال: هَذا وَ شیعَتُهُ فِی الجنةِ. (9)  

پیامبر خدا(ص) به علی (ع) نگریست و فرمود: این شخص و پیروانش در بهشت اند.

 
- نتیجه گشاده رویی

عنها (س) قالت: البُشرُ فِی وجِه ِالمُومنِ یوجِبُ لِصاحِبهِ الجَنةَ َ.(10)

گشاده رویی در چهره مومن برای صاحبش بهشت را سبب می شود.

 
- زیان بخل

عنها (س) قالت: قال لی رسول الله (ص) : ایاکِ وَ البُـخل َ، فَانِها عاهة ٌلا تکونُ فِی کریمٍ. ایاکِ وَالبُخْلَ فَاِنَّهُ شَجَرَةٌ فِی النارِ وَ اغصانُها فِی الدُنیا فَمَنّ تَعَلـَّقَ بـِغُصْنٍ مِنْ اَغصانِها اَدْخَلَهُ النارَ.(11)

حضرت فاطمه علیها سلام به نقل از پیامبر اکرم (ص) فرمود: از بخل ورزیدن بپرهیز، زیرا که بخل آفتی است که درشخص بزرگوار نیست. از بخل بپرهیز، زیرا که آن درختی است درآتش دوزخ که شاخه هایش در دنیاست و هر که به شاخه ای از شاخه هایش در آویزد داخل جهنمش گرداند.

 
- نتیجه سخاوت

عنها (س) قالت: قال لی رسول الله (ص) وَعَلَیکِ بالسَخاءِ فَانَّ السَخاءَ شَجَرةٌ مِنْ اشجارِ الجنةِ، اَغْصانُها متدلیة ٌالی الارضِ، فَمَن اَخَذَ مِنها غُصْنَاَ قادَهُ ذلکَ الغُصنُ اِلی الجنةِ.(12)

حضرت فاطمه (س) فرمود پیامبر اکرم(ص) به من گفت: بر تو باد سخاوت ورزیدن، زیرا که سخاوت درختی ازدرختان بهشت است که شاخه هایش به زمین آویخته است، هر که شاخه ای از آن را بگیرد او را به سوی بهشت می کشاند.

 
- نتیجه سلام و تحیت بر رسول خدا و دخترش زهراء

عنها (س) قالت: قال لی اَبی : مَنْ سَلَّمَ عَلیَّ و عَلَیکِ ثَلاثَةَ َاَیامٍ فَلهُ الجَنة ُ.(13)

پدرم به من فرمود: هر که بر من و تو تا سه روز تحیت وسلام بفرستد، بهشت بر او واجب گردد.

 
- سحر خیزی

حضرت زهرا علیها السلام فرمود: رسول خدا(ص) بر من گذشت، در حالی که درخواب صبحگاهی بودم، مرا با پایش تکان داد و فرمود: دخترم برخیز ، شاهد رزق و روزی پروردگارت باش و از غافلان مباش. زیرا که خداوند روزی مردم را بین طلوع فجر تا طلوع آفتاب تقسیم می کند.(14)
- زمان استجابت دعا

عن ابیها رسول الله (ص) قالت: قال : انَّ فِی الجُمعةِ لـَساعةٌ لا یوافقُها عَبدٌ مُسْلِمٌ یسَئلُ اللهَ تعالی فِیها خَیراً اِلاّ اَعطاهُ اِیاهُ اِذا تدلی نِصفُ الشَمسِ لِلغُروبِ.(15)

نقل ازحضرت فاطمه (س) که رسول خدا (ص) فرمود: در روز جمعه ساعتی است که بنده مسلمان در آن وقت چیزی از خدا نخواهد مگر آن که خداوند به او عطا گرداند و آن وقتی است که نیمه خورشید به سوی مغرب نزدیک گردد.

 
- سستی در نماز

عنها (س) قالت: سألتُ ابی رسول الله (ص) لِمَن تَهاوَنَ بـِصَلاتِهِ مِنَ الرجالِ وَ النساء. قال(ص) : مَن تَهاونَ بـِصَلاتِهِ مِنَ الرجال و النساء ابتلاهُ اللهُ بِخَمسَ عَشْرَةَ خَصْلةً: یرفعُ اللهُ البَرَکةَ َمِن عُمْرِهِ وَ یرَفَعُ اللهُ البَرَکَة َمِنْ رزقِه وَ یمْحُواللهُ عَزّوجلَّ سیماءَ الصالحینَ مِن وَجْهِهِ وَ کلَ عَملٍ یعملهُ لا یوجَرُ عَلیهِ وَ لا یرتَفعُ دُعاوهُ الی السَماءُ لَیسَ لَهُ حَظَّ فی دعا الصالحینَ، وَ اِنهُ یموتُ ذلیلاً و یموت جائعاً و یموت عَطشاناً ، فـَلـَو سَقی مِن انهار الدُنیا لَمْ یرو عَطشُهُ وَ یوکلُ اللهُ مَلَکاً یُزْعجُهُ فِی قَبْره، وَ یُضَیـِّقُ عَلیهِ قَبرَهُ و تَکونُ الظُلمَة ُفِی قَبره وَ یـُوَکـِّلُ اللهُ بِه مَلَکاً یِِـُسحِبهُ عَلَی وَجْهِهِ وَ الخَلائقُ ینْظُرونَ اِلیهَ ، وَ یُحاسَبُ حِساباً شَدیداً وَ لا ینظرُ اللهُ اِلیهِ وَ لا یُزکیهِ وَ لهُ عذابٌ اَلیمٌ.(16)

از پدرم رسول خدا(ص) درباره مردان و زنانی که در نمازشان سستی وسهل انگاری می کنند، پرسیدم. آن حضرت فرمودند: هر زن و مردی که در امر نماز سستی و سهل انگاری داشته باشد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می گرداند:

1-  خداوند برکت را از عمرش می گیرد.

2- خداوند، برکت را از رزق و روزی اش می گیرد.

3- خداوند، سیمای صالحین را ازچهره اش محو می کند.

4- هر کاری که بکند ، بدون پاداش خواهد ماند.

5- دعایش مستجاب نخواهد شد.

6- برایش بهره ای از دعای صالحین نخواهد بود.

7- ذلیل خواهد مرد.

8- گرسنه جان خواهد داد.

9- تشنه کام خواهد مرد، به طوری که اگر با همه نهرهای دنیا آبش دهند، تشنگی اش برطرف نخواهد شد.

10- خداوند، فرشته ای را بر می گزیند تا او را در قبرش ناآرام سازد.

11- قبرش را تنگ گرداند.

12- قبرش تاریک باشد.

13- خداوند فرشته ای را برمی گزیند تا او را به صورتش به زمین کشد، در حالی که خلایق به او بنگرند.

14- به سختی مورد محاسبه قرار گیرد.

15- و خداوند به اوننگرد و او را پاکیزه نگرداند ، و او را عذابی دردناک باشد.

 

 

-کیفر سبک شمارنده نماز

فاطمه زهرا(س) از پدر بزرگوارش پرسید: پدرجان، یا رسول الله! زنان و مردانی که نسبت به نماز بی اعتنا هستند و نماز را سبک می شمارند، چه عواقبی را در پیش دارند؟ رسول خدا (ص) فرمود: ای فاطمه جان! هر کسی از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد،‌خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می سازد : شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ،‌ و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانی که از قبر خارج شود.

الف) اما آن شش بلاهایی که در دنیا دامنگیرش می شود:
خداوند برکت را از عمرش می برد.
خداوند برکت را از رزقش می برد .
خداوند عز و جل سیمای صالحین را از چهره اش محو می کند .
هر عملی که انجام می دهد پاداش داده نمی شود .
دعایش به آسمان نمی رود .
بهره ای از صالحین برای او نیست .

ب) اما آن سه بلاهایی که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد :
ذلیل از دنیا می رود .
هنگام مرگ در حال گرسنگی خواهد بود .
تشنه از دنیا خواهد رفت،‌ اگر چه آب نهرهای دنیا را به او بدهند .

ج) اما آن سه بلایی که در قبر دامنگیرش می شود:
خداوند ملکی در قبر برای او می گمارد تا او را زجر دهد .
قبرش برای او تنگ خواهد شد .
گرفتار ظلمت و تاریکی قبر خواهد شد .

د) اما آْن سه بلایی که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد :
خداوند ملکی را موکل می سازد تا او را با صورت بر زمین بکشد، در حالی که خلایق تماشا می کنند .
محاسبه اعمالش به سختی انجام می شود .
خدا به نظر لطف به او نمی نگرد و برای اوست عذاب همیشگی .(17)

 

 

 

-اسرار نماز

خداوند،‌ نماز را جهت دوری شما از کبر و خودپسندی مقرر فرمود .(18)

 

-عطر برای نماز

ای اسماء! عطر مرا همان عطری که همیشه می زنم، و پیراهنی را که همیشه در آن نماز می گزارم بیاور و بر بالینم بنشین، هرگاه وقت نماز شد مرا از خواب بیدار کن، اگر بیدار شدم که نماز می گزارم و اگر بیدار نشدم،‌ کسی را به دنبال علی بفرست تا بیاید .(19)

 

-نماز و قرآن بعد از مرگم

وقتی من وفات کردم علی جان تو غسل و کفن مرا به عهده گیر و بر من نماز بگزار و مرا درون قبر گذاشته دفنم کن و خاک را بر روی قبر من ریخته مساوی کن و بر بالینم روبروی من بنشین و زیاد قرآن بخوان و دعا کن، زیرا در چنین لحظه هایی میت به انس گرفتن با زندگان محتاج است من تو را به خدا می سپارم و درباره فرزندانم سفارش به نیکوکاری دارم .(20)

 

 
 
پی نوشتها:

1- فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی، ج 1، ص 265.

2- همان، ص 266.

3- همان، ص 287.

4- همان، ص 274.

5- همان، ص 304.

6- همان، ص 305.

7- همان، ص 302.

8- بحار الانوار، ج 96، ص 225.

9- احقاق الحق، ج 7، ص 308.

10- بهجة ، ج 1، ص 300.

11- همان، ص 266.

12- همان.

 

13- همان، ص 267.

14- مسند فاطمة الزهراء، ص 215.

15- همان، ص 227.

16- همان، ص 235.

17- نماز و عبادت فاطمه زهرا (س)، ص 81

18- نماز و عبادت فاطمه زهرا (س)، ص 82

19- نماز و عبادت فاطمه زهرا (س)، ص 82

20- نماز و عبادت فاطمه زهرا (س)، ص83